polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Walls / Oram Sound Houses

Walls / Oram
Sound Houses

Bôłt Records wydaje nagrania z archiwum Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia albo zaprasza artystów to reinterpretacji znalezionych tam utworów. BBC zaprosiło duet Walls do zmierzenia się z twórczością lub też eksperymentami Daphne Oram, która w latach 80. stworzyła słynne już brytyjskie BBC Radiophonic Workshop. Słuchając Sound Houses ten kontekst trzeba mieć na względzie, chociaż ciężko dopatrywać się w nagraniach brytyjsko-włoskiego duetu całych struktur zapożyczonych od Oram, nie ma więc zbytniego sensu zestawiać materiału z oryginałami. Sam Willis i Alessio Natalizia czerpią z jej dorobku, wybrane fragmenty umiejscawiając w centralnej części kompozycji, rzadko kiedy znacząco je edytując lub modyfikując, a jedynie obudowują je swoimi partiami, bardziej współcześnie brzmiącej elektroniki. Nie przygniatają jednak nagrań swoją obecnością, a jednocześnie dorobek Oram nie wysuwa się tak bardzo na pierwszy plan. Równowaga jest zachowana. Z jednej strony Walls uwspółcześniają trochę muzykę, wykorzystując sample Oram jako kolejne warstwy utworów, ale nie budują na siłę struktur klubowych, współczesnych brzmień, które miałyby być atrakcyjne dla słuchacza. W ich dyskografii to najbardziej odważna, eksperymentalna płyta. Willis i Natalizia pokazują, że są muzykami otwartymi na nowe wyzwania i konsekwentnie się rozwijającymi. Udanie czerpią zarówno z dorobku historii jak i swoich wcześniejszych, bardziej klubowych doświadczeń, eksperymentując z brzmieniem, samplami, formami kompozycyjnymi i pomysłami na muzykę. Nie odświeżają na siłę dorobku Oram, a jedynie wykorzystują to, co pozostawiła w archiwum. Nie traktują jej nagrań jako ornamentu, ale starają się z nimi dialogować, włączać w proces komozycyjny na równych prawach, co przynosi bardzo frapujące efekty.

[Jakub Knera]