polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
"A" Trio & Alan Bishop Burj Al Imam

"A" Trio & Alan Bishop
Burj Al Imam

Muzyka arabska, jako jedna z wielu inspiracji, towarzyszy Alanowi Bishopowi od lat. Efektem tej fascynacji jest między innymi prowadzony przez artystę label Sublime Frequencies, który przyczynił się chociażby do popularyzacji muzyki Omara Souleymana. W 2012 roku Bishop dołączył w studiu do libańskiego, awangardowego “A” Trio, prowadzonego przez trębacza i rysownika komiksów Mazena Kerbaja. Rezultatem spotkania jest płyta bardzo transowa, przepełniona unikalnym klimatem, na który składa się mnóstwo brzmieniowych detali, eksperymentów oraz specyficzna wrażliwość melodyczna.

Burj Al Imam to muzyka improwizowana poza jazzowym idiomem. W arsenale środków ”A” Trio znajduje się gitara, kontrabas i trąbka, jednak muzycy raczej unikają tradycyjnego wykorzystania instrumentów, sięgają często po sonorystykę. Najmniej ortodoksyjne brzmienie ma trąbka, którą Kerbaj preparuje i wykorzystuje bardziej do grania fakturalnych noise’ów. Bishop gra na gitarze i dokłada do całości obłąkańcze wokalizy, nadające utworom delikatny charakter piosenek. Jedynie w finale albumu pojawia się relatywnie klasyczna piosenka. Pozostali muzycy – Raed Yassin na kontrabasie i Sharif Sehnaoui na gitarze – grają w sposób bardzo subtelny, zwracając baczną uwagę na drobiazgi brzmieniowe. 

Album całościowo sprawia wrażenie nagranego w dużym skupieniu, dzięki czemu wejście w muzyczną narrację jest stosunkowo łatwe. Eksperymenty soniczne nie wpływają negatywnie na komunikatywności materiału, lecz są wykorzystane z dużym wyczuciem formy. Trochę jak zakorzenione w kulturze islamu unikanie mimesis na rzecz abstrakcyjnych, pełnych harmonii ornamentów – na podobnej zasadzie Burj Al Aimam angażuje i hipnotyzuje percepcję odbiorcy.

[Krzysztof Wójcik]