polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious

Sumac, Oxbow, Maneki Nekro
Cassiopeia | Berlin | 05.05.17

Dawno nie gościliśmy na Starym Kontynencie tak doborowego duetu, toteż awangardowy wieczór z Oxbow oraz Sumac zapowiadał się nadzwyczaj emocjonująco.

Zanim jednak na scenie pojawili się wyżej wymienieni, inauguracja przypadła w udziale Maneki Nekro. Polacy rezydujący w Stanach Zjednoczonych oraz w Stargardzie Szczecińskim zagrali soczyste trzydzieści minut, na które składało się sześć przekrojowych stylistycznie utworów. Zespół zaprezentował się dojrzale jak na kogoś, kto nie ma na koncie debiutanckiej płyty, a jego centralną postacią była wokalistka Kasia Meow. Pomimo początkowych kłopotów ze słyszalnością, bardzo energetyczny popis wypadł dość okazale. Noise łączony z elementami post punka, mathrocka, post metalu oraz w przedostatniej pozycji z jazzem, pozwala z dużą ochotą wyczekiwać na pierwszy longplay grupy.

Po krótkiej przerwie na deskach idealnie nagłośnionej, przytulnej Cassiopeia (piwniczna, dolna sala zmieściła około 400 osób) pojawił się charyzmatyczny Eugene Robinson. Przyodziany w czarny płaszcz oraz kapelusz rozpalił kadzidełko, po czym rozpoczął trans, który na bardzo długo zapadnie w pamięci. Oxbow przyjechał z pierwszym od dziesięciu lat albumem, zatytułowanym Thin Black Duke, którego premiera miała miejsce w dzień koncertu, a którego przedpremierowe odsłuchy robiły spore wrażenie. Świetna forma muzyków, doskonałe wokale i przekaz bazujący na emocjonalno-mentalnym rozchwianiu perfekcyjnie balansowały nastrój, wywołując skrajne emocje, od złości po melancholię. Z nowości zagrali „A Gentleman's Gentleman”, „Letter Of Note”, „Ecce Homo” oraz „Host”. Było wybornie do tego stopnia, że po zaplanowanych ośmiu kawałkach nie pozwolono muzykom zejść ze sceny... Dosłownie. Schodki prowadzące do szatni zostały zablokowane, a Robinson, który kończył występ już tylko w spodniach i w za ciasnej koszulce, w dogrywkowym „The Geometry of Business” z niezapomnianego The Narcotic Story zmiótł wszystkich, którzy je blokowali.

Siedem lat temu, po rozpadzie postmetalowego Isis, zastanawiałem się czy Aaron Turner pojawi się kiedykolwiek w jakimś formacie o tak dużej mocy oddziaływania. Szybko okazało się, że ostatnie dwa krążki plus koncerty Old Man Gloom były jeszcze potężniejsze, a to co teraz w wersji live Turner prezentuje z Sumac przerosło już moje najśmielsze oczekiwania! Matematyczna precyzja Meshuggah. Opętany, ekspansywny, dronowy hałas znany z Sunn O))). I najważniejsze, czyli jazzowo-jammingowa formuła wprowadzająca awangardową wielowarstwowość oraz nieokiełznaną żywotność spowodowała, że piątkowy koncert był po prostu wybitny! Rozdrapujący, jeszcze dłuższy i jeszcze bardziej abstrakcyjny niż wersji studyjnej „Rigid Man”. Ekstremalny, wstrząsający „Blight's End Angel”. Po przeżyciu pierwszych trzydziestu minut dronowo-doomowej miazgi przyszła pora zmierzyć się z najlepszym tego wieczoru „Thorn in The Lion's Paw”. Sumac tak jak na płytach wystąpił jako trio, choć z oryginalnego składu zabrakło Briana Cooka. Obyło się bez zbędnych wzmocnień drugą gitarą, a ogromnym odkryciem występu na żywo był perkusista Nick Yacyshyn. Po czterech, przygotowanych na europejski tour utworach, Sumac również zagrał bis... „Oh, Hollow King, Lord of Emptiness, Fear as Master. Your rule is null, You have been crowned” - finałowe wersy apokaliptycznego „Hollow King” utkną na długo w mojej głowie. Było genialnie. To był wieczór, który zrobił różnice.

[tekst: Dariusz Rybus]

[zdjęcia: Ewelina Kwiatkowska, Dariusz Rybus]

Maneki Nekro [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Maneki Nekro [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Maneki Nekro [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Oxbow [fot. Ewelina Kwiatkowska]
 [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Oxbow [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Oxbow [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Oxbow [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Oxbow [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Oxbow [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Sumac [fot. Ewelina Kwiatkowska]
Cassiopeia Berlin [fot. Dariusz Rybus]