polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Vandermark 5 Annular Gift

Vandermark 5
Annular Gift

Zarejestrowany w marcowy łykend w krakowskiej Alchemii „Annular Gift” to pierwszy „regularny” album V5 po związaniu się z wytwórnią Not Two (tym, którzy nie pamiętają, przypominamy, że to polski label). Wspomnienie alchemicznych koncertów ciągle wywołuje u mnie mocny dreszcz ekscytacji. Płyta niestety znacznie słabszy. Dlaczego? Po pierwsze, nowy materiał grupy zagrano wtedy dwukrotnie, lecz w odmiennych ujęciach, z różnych perspektyw i innym ładunkiem energetycznym. Na „Annular Gift” mamy sześć kompozycji wybranych z obu wieczorów, więc tego informatywnego porównania brakuje. Dostrzegamy więc kwintet w wysokiej formie i eksponujący swoje atuty, ale – po drugie – doskonale je już znamy. Charakterystyczna metoda kompozycji Vandermarka, wędrówki od free jazzowych spięć i wyrazistych tematów całego zespołu przez rockową i funkową dynamikę, po grę stonowaną, to niezmienniki stylu V5. Na poprzednich dwóch płytach odświeżone zostały one grą wiolonczelisty i elektronika Freda Lonberg-Holm, który ma silny wpływ na soniczny krajobraz tej muzyki, zarówno w jej energetycznych zwarciach, jak i kameralnych momentach.

Jednak na „Annular Gift” oglądamy ten sam pejzaż. Table, Skull, and Bottles; Early Color; Cement; czy zamykający album Cadmium Orange mają i mocne tematy, i wciągające improwizacje, ukazują perfekcyjne porozumienie saksofonistów, barwną grę perkusisty Tima Daisy,  bezbłędny fundament kontrabasu Kenta Kesslera i charakterystyczne maniery Lonberga-Holm. Jednak, po trzecie, zdają się utworami niczym z „Beat Reader”, choć mniej zwartymi. Na „Beat Reader” kwintet dopracował styl gry z wiolonczelistą, zainicjowany na „A Discontinous Line”. Z tym, że, po czwarte, tamte płyty brzmiały mocniej, pełniej.

W efekcie, najciekawiej wypada otwierający album i najdłuższy na nim Spiel, w którym na pierwszy plan wysuwa się lawirowanie grupy w labiryncie stylistycznych wolt i zagadek. Wskazuje on, że kwintet jest na „Annular Gift” w połowie drogi i pozwala wierzyć, że jego kolejne bezbłędne  wypowiedzi są przed nami.

[Piotr Lewandowski]

recenzje Vandermark 5, The Vandermark 5, Ken Vandermark / Predella Group, Tim Daisy / Ken Vandermark, The Vandermark 5 Special Edition, Broo / Lane / Nilssen-love / Vandermark, Reed Trio (vandermark / Trzaska / Zimpel), Side A, Atomic School Days, Made To Break / Fire Room , Artifact Iti, Free Fall, Made To Break, Lean Left, Powerhouse Sound, The Frame Quartet , Inner Ear, Mikołaj Trzaska, Harold Rubin / Mikołaj Trzaska / Nadav Masel, Mikołaj Trzaska Ircha Clarinet Quartet, Tim Daisy & Mikołaj Trzaska, Trzaska / Mazur / Pandi , Evan Ziporyn / Wacław Zimpel / Gyan Riley / Hubert Zemler, Hera, Mikołaj Trzaska / Jacek Mazurkiewicz, Mikołaj Trzaska Ircha Clarinet Quintet With Joe Mcphee , Miłobędzka / Zimpel , The Light (zimpel, Traczyk, Rasz), Wacław Zimpel Quartet , Undivided, Perry Robinson / Wacław Zimpel / Michael Zerang / Raphael Rogiński, Shofar , Shofar, Wacław Zimpel w popupmusic